(NO + TK) 9

Här nedan kommer fysik och teknik planering och fysikuppgift  samt  bedömningsmatris för muntlig redovisning.

Energiomvandlingar, energislag och energikällor

 

 

Allmänt:

Under veckorna 12-17 kommer vi att arbeta med ”Energi och energikällor”. Vi kommer att ta upp olika energikällor, energi kan omvandlas mellan olika former men ej förstöras, vad som skiljer förnyelsebara energikällor från icke förnyelsebara och vilka fördelar och nackdelar som finns med olika energikällor.

 

Din uppgift

Välj en energikälla att göra ett arbete om.

Icke förnybara energikällor
Förnybara energikällor
Olja
Naturgas
Kärnenergi
Kol
Vattenkraft
Biomassa
Solenergi
Geometrisk energi
Vindenergi
Vågenergi


Redovisning
Gör en presentation med PowerPoint som ni sedan muntligt redovisar för klassen. Vecka 17
Varje grupp redovisar i 10 minuter, varje elev i gruppen redovisar minst 3 minuter.
Uppdelning av uppgifter inom gruppen måste framgå i redovisningen. Vem har gjort vad?
Skriftlig, gemensam för gruppen, lämnas in vecka 18.
Använda källor måste framgå i det skrivna.

Bedömning

 skriftligarbetet bedöms efter innehåll, egna reflektioner och disposition.
Grupparbetet bedöms efter samarbetsförmåga, förklaringar.

Betygskriterier

För G, godkänd:
-           Eleven visar förståelse för hur energi kan omvandlas från en form till en annan.
-          Eleven visar viss förståelse för de för och nackdelar som gruppens energikälla medför.
-           Ha kunskap om några olika problem som är förenade med vår höga energikonsumtion.
-          Vilka energiomvandlingar sker i processen?
-          Eleven reflekterar över de miljöproblem som dagens energikällor medför och diskuterar hur vi kan lösa dem.
-          Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi teknik, miljö och samhälle   och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt.

För VG och MVG förutom ovanstående gäller att:

-          Eleven visar större förståelse för den påverkan olika miljökällor ger både lokalt och globalt.
-           Eleven diskuterar och reflekterar över vilka konsekvenser en större utbyggnad av energikällan skulle ge.
-           Eleven arbetar aktivt och självständig, samt bidrar till gott samarbete i gruppen.
-           Eleven är aktiv vid andras presentationer och reflekterar samt ställer frågor vid gemensamma tillfällen.
-          Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
-          Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.

För MVG elever måste komplettera med ett MVG prov under Vecka 21

Tidsplan

Vecka
Lektion1
Lektion2
Lab
12
Inledning, film
Grupp delning
NP Biologi
13
Grupp arbete
Grupp arbete
NP Biologi
14
Grupp arbete
Läxförhör sid.277-287
Grupp arbete
Teknik
16
Grupp arbete
Grupp arbete
Teknik
17
Redovisning
Redovisning
Teknik
21
Teknik
Teknik
Teknik
22
Teknik
Teknik
Teknik

 



Bedömningsmatris för muntlig redovisning                 Namn/klass:


Kriterier
Allt detta sammantaget visar på hur mycket jag förstått av ämnesområdet.
Jag har en bit kvar…
Alltid en början…
Jag börjar
utvecklas…

Jag behärskar
förmågan…
Struktur
Den ordning du redovisar ämnet – från inledning tillavslutning.
I min redovisning ”hoppade” jag mellan olika saker så det blev svårt att hänga med.

Jag hade en röd tråd och försökte hålla mig till den.

Jag hade en tydlig röd tråd, med ordentlig inledning, bestämd uppdelning i olika områden och markant avslutning.

Jag var så pass säker att jag kunde
vika ut mig på sidospår utan att
förståelsen gick förlorad (t e x
berätta en historia, svara på frågor,
spontana kommentarer).
Språk, ord och
begrepp
Ditt eget eller” bokens” språk?
Förklara svåra ord! Ta med viktiga begrepp som hör till ämnet.

Jag använde ibland alltför krångligt språk. Jag använda inga eller få begrepp som hör till ämnet, glömde förklara dem eller förklarade
felaktigt.

Jag använde mest mitt eget språk.
Jag använde viktiga ord och begrepp som hör till ämnet, och som jag ibland förklarade.

Jag använde helt mitt eget språk.
Jag använde viktiga ord och begrepp som hör till ämnet i rätt sammanhang.

Jag har bemödat mig om att ta med
viktiga ord och begrepp som hör till
ämnet, och att förklara dessa genom
att ge konkreta, tydliga exempel.
Sakkunskap/fakta
Beskriv helheten i ditt ämne + ge konkreta exempel och detaljer.

En del viktig fakta saknades om mitt ämne, eller en del fakta var felaktiga. Det är tveksamt om publiken lärde sig så mycket.

Jag har gett en god helhetsbild om ämnet. Publiken fick nya kunskaper.

Jag har gett en god helhetsbild om ämnet, och en eller flera detaljer och/eller konkreta exempel för en större förståelse. Publiken fick flera nya kunskaper.

Jag presenterade ämnet på ett personligt sätt med en tydlig helhetsbild och flera självständigt uppsökta konkreta
detaljer/exempel. Publiken har fått flera nya kunskaper om ämnet.
Ögonkontakt
Utantill- eller innantilläsning?

Jag läste mest innantill och glömde för det mesta att titta upp på publiken.

Jag kom ihåg att titta upp från
pappret ibland.

Jag använde stödorden ibland och hade mycket ögonkontakt.

Jag använde sällan stödorden utan läste av publikens reaktioner och anpassade framförandet därefter.
Hjälpmedel
Overhead (OH), vita tavlan, bilder, kartor, dramatisering…

Jag tänkte inte på att hjälpmedel kunde ha gjort presentationen
bättre.

Jag skrev något litet på tavlan.

Jag använde mig av något hjälpmedel för att göra presentationen tydligare och mer intressant.

Jag gjorde presentationen mer begriplig och intressant med hjälp av spännande hjälpmedel eller
effekter.
Aktivt deltagande i
redovisningen (vid grupparbete)

Jag var nästan osynlig och hade endast någon eller få repliker.

Jag syntes på scenen och hade flera repliker.

Jag hade en ganska stor roll och det märktes att jag varit delaktig i planerandet av redovisningen.

Jag hade en mycket framträdande roll. Det är tydligt att jag varit en av de drivande både i planerandet och framförandet.
Aktivt deltagande i frågestund efteråt
Var beredd att svara på frågor!

Jag hade svårt att svara på frågor, eller svarade felaktigt.

Jag kunde svara på någon eller några frågor.

Jag hade inga problem med att svara på de frågor som rörde det område jag redovisat. Jag visade engagemang i ämnet.

Jag kunde svara på frågor kring ett större område än det som egentligen var mitt ansvar. Jag visade stort engagemang i ämnet.


Kommentarer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar