No+Tk

Vi kommer att köra biologi resten av terminen med årskurs 7.
Här har ni planeringen och uppgifterna

Ekologi
Under genomgången av ekologi kommer vi att bedöma er utifrån era prestationer under läxförhör, laborationer och lektioner. Som avslutning på detta avsnitt kommer ni också att lämna in ett häfte där ni ska visa vad ni har lärt er. Häftet ska lämnas in torsdag vecka 21 den 24 maj  och ni kommer att få tid på er under lektionerna. Dessutom kommer ni att få jobba en del hemma som läxa.
I häftet ska ni ha med:
-          En framsida med ert namn och en ”ekologibild”
-          En beskrivning med foto och bild av fotosyntesen.
-          En bild av näringskedjan med producenter och konsumenter i flera led.
-          Förklaring av fenomenet ”kolets kretslopp”.
-          Vad har man för nytta av att studera olika ekosystem?
-          En beskrivning av höstlöv och nedbrytning.
-          Källförteckning 

Utöver ovanstående punkter kan ni även ha med följande:
-          En beskrivning av cellandning med förklaring av sambandet med fotosyntesen och kolets kretslopp. Text och bild.
-          En tydligare beskrivning av din egen ekosystemundersökning.
-          En beskrivning av hur balansen i ett ekosystem kan rubbas och följderna av detta.
-          En kortare beskrivning av naturligt urval samt följder vid konkurrens inom växt- och djurriket.
-          Diskutera och argumentera: är alla djur lika mycket värda?

Sidorna: 124-127, 130-137 och 140-147 i biologiboken. Tänk på att beskriva saker med dina egna ord. Självklart går andra sidor bra och även andra källor men ange källa i källförteckningen!

Lycka till
 Shuler
NO planering
Årskurs 7

Vecka
Avsnitt
Detta lär du dig
V16
Inledning

Kretslopp och energiflöde
124-137


  • Vad fotosyntes är
  • Vad som menas med producenter och konsumenter samt ge exempel på dessa.
  • Förklaring av näringskedja
  • Kretslopp och energiflöde.
  • Arbeta praktiskt
V17
Ekosystem sidan
Konkurrens och anpassning
Sidan 140- 147
  • Vad som menas med ecosystem
  • Ge exempel på ett antal anpassningar till extrema miljöer och vinter klimat
  • Hur balans uppstår I ecosystem samt hur balansen kan förändras av naturliga orsaker eller av mänsliga påverkan.

Resten av tiden ska du ägna till att arbeta och göra klar häftet.



Hänvisningarna talar om vilka sidor ni bör ha last under veckan. Ett tips är att läsa sidorna innan varje lection för att kunna hänga med så bra som möjligt. Gör testa dig själv-frågorna efter varje avsnitt för att kontrullera att du försstår vad du last.
Inlämningen av häftet sker senast torsdag den 24 maj, vecka 21.

Torsdag vecka 17
Ni ska skriva en planering för exkursionen torsdag 26 april
Arbeta i grupp om två till tre personer.
Beskriv hur ni ska genomföra undersökningen.
-         Ni ska undersöka vilka växter och djur som finns i skog och äng.
-         Undersökningen ska genomföras i skolans närhet.
-         Tid till förfogande för undersökningen är 80 min.
-         Redovisa skriftligt i ekologihäftet vilka växter och djur som ni hittat. Dra slutsatser kring de två ekosystemen.

Tips: välj ett område x antal m2 som ni undersöker på respektive ställe.

Lycka till!
Shuler