Slöjd

Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 7

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.

Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

v  formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v  välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v  analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v  Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Läsåret 2011/2012 kommer vi att arbeta med bl.a. skärande verktyg i träslöjden och sömnadstekniker i textil .



Centralt innehåll
Vi tränar på
§  Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§  Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§  Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§  Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§  Arbetsmiljö och ergonomi.
§  Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§  Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§  Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§  Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§  Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§  Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.


Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde både muntligt i grupp, skriftligt (enskilt).

Terminsplanering  VT 2012

Slöjd åk 7

Vecka 2-3 Introduktion/säkerhet

TM:  Täljning i lind. Vi tillverkar en ”kakesticka”, med hjälp av flera olika täljtekniker och metoder.
Vecka 3-14.

Arbete i färskt trä. Där vi framställer föremål utifrån det material vi har för dagen.
Vecka 16-23.

TX:  Sömnadsuppgift.
V 3-4      Broderi (initialer).
V 5-6      Mola teknik.
V 7         Ritning av mönster + i tyg.
V 8-16    Sömnad. ( V 9 Sportlov, V 15 Påsklov)
V 17       Alla skall vara klara med första uppgiften enligt ovan.
V 18-20  Projekt
V 21-23  Eget arbete .
V 24       Avslutning.



I åk 7 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:

ü  Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü  Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü  Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü  Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü  Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü  Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü  Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü  Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.


Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 9

Utbildningen i ämnet slöjd bidrar till elevernas allsidiga utveckling genom att stimulera deras skapande, manuella och kommunikativa förmågan.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven

v  Bygger upp sin självkänsla och tilltro till den egna förmågan att slöjda,
v  Utvecklar kunskaper och lust till kreativt skapande utifrån egna erfarenheter och intressen,
v  Utvecklar sin förmåga att planera slöjdarbeten och intresse för att på ett konstruktivt sätt lösa uppgifter, enskilt och tillsammans med andra,
v  Tillägna sig praktisk erfarenhet av olika arbetsmetoder, tekniker, verktyg, redskap och informationsteknik vid arbete i slöjdens olika material,
v  Utvecklar förmågan att ta eget ansvar för sitt lärande,
v  Bygger upp en handlingsberedskap för att kunna agera utifrån det dagliga livets krav vad gäller jämställdhet, ekonomi och miljö,
v  Utvecklar intresse och förståelse för slöjden som hantverk och konst genom kännedom om slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv,
v  Utvecklar förmågan att tillägna sig och använda nya kunskaper, samt att låta sig inspireras av kunskaper från andra områden i sitt skapande arbete,
v  Utvecklar förmågan att fundera över och göra personliga ställningstaganden kring estetiska, etiska och funktionella värden,
v  Tillägnar sig kunskaper om säkerhet och god arbetsmiljö.

Läsåret 2012/2013 kommer vi att arbeta med traditionella hantverkstekniker i båda slöjdarterna.

I åk 9 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü  Kan presentera idéer i ord och bild samt planera och genomföra slöjdarbetet,
ü  Kan välja material, färg och form och därvid ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter,
ü  Kan utföra arbeten i textil-, trä- och metallslöjd med olika tekniker och metoder,
ü  Kan arbeta efter olika instruktioner och kan hantera verktyg och redskap på ett funktionellt sätt vid genomförande av arbetet,
ü  Kan ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen,
ü  Kan beskriva slöjdprocessen och de val som har gjorts under arbetets gång samt värdera resultatet.


Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde.

Terminsplanering VT 2012

Slöjd åk 9

Vecka 2 Introduktion/säkerhet

Vecka 3-21 Arbetar eleverna utifrån en egen idé och planering. Där de skall visa sina förmågor/kunskaper i ämnet slöjd.

Vecka 9 Sportlov

Vecka 15 Påsklov

Vecka 18-20 Projekt

Vecka 22-24 Arbeta med färskt trä/luffarslöjd i TM och i TX avsluta alla broderistygn.