Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 7
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.
Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
v formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Läsåret 2011/2012 kommer vi att arbeta med bl.a. skärande verktyg i träslöjden och sömnadstekniker i textil .
Centralt innehåll
Vi tränar på
§ Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§ Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§ Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§ Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§ Arbetsmiljö och ergonomi.
§ Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§ Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§ Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§ Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§ Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§ Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde både muntligt i grupp, skriftligt (enskilt).
Terminsplanering VT 2012
Slöjd åk 7
Vecka 2-3 Introduktion/säkerhet
TM: Täljning i lind. Vi tillverkar en ”kakesticka”, med hjälp av flera olika täljtekniker och metoder.
Vecka 3-14.
Arbete i färskt trä. Där vi framställer föremål utifrån det material vi har för dagen.
Vecka 16-23.
TX: Sömnadsuppgift.
V 3-4 Broderi (initialer).
V 5-6 Mola teknik.
V 7 Ritning av mönster + i tyg.
V 8-16 Sömnad. ( V 9 Sportlov, V 15 Påsklov)
V 17 Alla skall vara klara med första uppgiften enligt ovan.
V 18-20 Projekt
V 21-23 Eget arbete .
V 24 Avslutning.
I åk 7 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.
Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 9
Utbildningen i ämnet slöjd bidrar till elevernas allsidiga utveckling genom att stimulera deras skapande, manuella och kommunikativa förmågan.
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven
v Bygger upp sin självkänsla och tilltro till den egna förmågan att slöjda,
v Utvecklar kunskaper och lust till kreativt skapande utifrån egna erfarenheter och intressen,
v Utvecklar sin förmåga att planera slöjdarbeten och intresse för att på ett konstruktivt sätt lösa uppgifter, enskilt och tillsammans med andra,
v Tillägna sig praktisk erfarenhet av olika arbetsmetoder, tekniker, verktyg, redskap och informationsteknik vid arbete i slöjdens olika material,
v Utvecklar förmågan att ta eget ansvar för sitt lärande,
v Bygger upp en handlingsberedskap för att kunna agera utifrån det dagliga livets krav vad gäller jämställdhet, ekonomi och miljö,
v Utvecklar intresse och förståelse för slöjden som hantverk och konst genom kännedom om slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv,
v Utvecklar förmågan att tillägna sig och använda nya kunskaper, samt att låta sig inspireras av kunskaper från andra områden i sitt skapande arbete,
v Utvecklar förmågan att fundera över och göra personliga ställningstaganden kring estetiska, etiska och funktionella värden,
v Tillägnar sig kunskaper om säkerhet och god arbetsmiljö.
Läsåret 2012/2013 kommer vi att arbeta med traditionella hantverkstekniker i båda slöjdarterna.
I åk 9 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü Kan presentera idéer i ord och bild samt planera och genomföra slöjdarbetet,
ü Kan välja material, färg och form och därvid ta hänsyn till ekonomiska, miljömässiga och funktionella aspekter,
ü Kan utföra arbeten i textil-, trä- och metallslöjd med olika tekniker och metoder,
ü Kan arbeta efter olika instruktioner och kan hantera verktyg och redskap på ett funktionellt sätt vid genomförande av arbetet,
ü Kan ta initiativ och eget ansvar i slöjdprocessen,
ü Kan beskriva slöjdprocessen och de val som har gjorts under arbetets gång samt värdera resultatet.
Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde.
Terminsplanering VT 2012
Slöjd åk 9
Vecka 2 Introduktion/säkerhet
Vecka 3-21 Arbetar eleverna utifrån en egen idé och planering. Där de skall visa sina förmågor/kunskaper i ämnet slöjd.
Vecka 9 Sportlov
Vecka 15 Påsklov
Vecka 18-20 Projekt
Vecka 22-24 Arbeta med färskt trä/luffarslöjd i TM och i TX avsluta alla broderistygn.