Sv 9H

Svenska författare, författarporträtt

Introduktion:
I detta arbete kommer vi fördjupa oss i svenska författare. Vi har genom tiderna i Sverige haft många kända författare, t ex Selma Lagerlöf, August Strindberg, Edith Södergran, Astrid Lindgren och Pär Lagerkvist. Under vissa tider i historien har vi haft olika litterära stilar, t ex arbetarlitteratur, romantik och modernism (läs mer om tidsepokerna på Wikipedia – svensk litteratur). Nu är det din tur att närmare lära känna någon av våra författare.
”Språket och litteraturen har stor betydelse för den personliga identiteten. Svenskämnet har som syfte att främja elevernas förmåga att tala och skriva väl samt att med förståelse respektera andras sätt att uttrycka sig i tal och skrift.” Detta är hämtat ur skolverkets kursplan i svenska. Hur tycker du att språket och litteraturen har betydelse för den personliga identiteten? Är det viktigt att respektera andras sätt att uttrycka sig i tal och skrift? Två frågor som är viktiga att tänka på under arbetets gång.
Vi kommer att arbeta enskilt och i arbetsgrupper. Arbetsgrupperna är en viktig del för att ventilera sina egna tankar kring sitt eget författarporträtt.

Innehåll:
Din text ska innehålla information om författaren, en biografi. Sedan ska du också ha med en bibliografi, en lista över författarens verk. Din text ska också innehålla en löpande text där författaren beskrivs mer fritt. Här kan du berätta om författarens liv.
Eftersom ni skriver om en författare ska ni också läsa något som författaren skrivit. Detta för att kunna berätta hur och varför författaren skriver. Var har författaren fått sin inspiration? Vad har författaren för motiv med sitt berättande? Vad vill författaren förmedla?
Du ska ha med en källförteckning där du skriver var du har hittat din information. Denna kan du ha med i slutet av dit arbete.
När du berättar om din författare ska du också läsa upp något som författaren skrivit. Väl något som författaren skrivit. Det kan vara något som är typiskt för författaren men även något som du fastnar för.

Format:
Ditt arbete ska vara minst två datorskriva A4-sidor med högst tolv punkters storlek. Ditt arbete ska ha en framsida där du skriver vad ditt arbete heter, en bra bild av författaren och ditt namn.  

Redovisning:
Du ska redovisa en färdigt skriven text om författaren. Du ska också redovisa muntligt om din författare där du berättar om din författare på ett strukturerat sätt.

Material:
Internet, uppslagsböcker, författarlexikon, författarens egna verk.

Mål och kriterier:
För godkänt: Eleven ska kunna läsa åldersanpassad skönlitteratur och återge det lästa sammanhängande. Eleven ska kunna reflektera över det lästa och gör iakttagelser om författarens språk. Eleven ska kunna använda tydlig disposition, enkel meningsbyggnad och grundläggande skrivregler, t.ex. stor bokstav, punkt, frågetecken, utropstecken och kommatecken.
För väl godkänt: Eleven ska kunna reflektera över innehållet och uttrycka upplevelser, känslor och tankar om karaktärerna i boken, samt ha egna åsikter om detta. Eleven ska kunna analysera textens form genom att ta upp berättartekniker och grammatiska termer. Eleven ska kunna anpassa sitt sätt att skriva efter syftet med uppgiften. Eleven ska kunna skriva texter med tydlig disposition, använda ett varierat språk och behärska grundläggande skrivregler, t.ex. stor bokstav, punkt, frågetecken, utropstecken och kommatecken.
För mycket väl godkänd: Eleven ska kunna göra jämförelser och relatera det lästa till egna tankar/ erfarenheter, samt visa ett personligt förhållningssätt till texten. Eleven ska kunna uppmärksamma och reflektera över författarens stil och berättartekniker. Eleven ska kunna uttrycka sig säkert och välformulerat.


Lycka till med ditt författarporträtt!