So

 
År 7: Så styrs Sverige

Tid: vecka 16-22

Vet du hur det samhälle du lever i styrs? Vem är det som bestämmer? Var ligger makten? I Sverige har vi en så kallad konstitutionell monarki. Det betyder att vi har en kung (eller drottning) men denne har endast en symboliks makt. Var fjärde år får alla myndiga svenska medborgare rösta i Riksdagsvalet. Man röstar även i landstingsvalet och kommunalvalet. Hur det går till och vad man bestämmer över kommer du att få lära dig under detta moment. Du kommer även att få läsa om de olika riksdagspartierna och vilken politik de står för.

Material
Samhällskunskapsboken, föreläsningar, film samt egna intervjuer.

Mål
Du känner till begrepp som exempelvis riksdag, demokrati, allmänna val etc. Du kan berätta hur det går till vid val i Sverige.

Examination
Ett större läxförhör.

//Eric
År 9: Etik och moral (v. 16-22)


Redovisning:
Du kommer att jobba med ett etiskt dilemma. Detta dilemma ska du diskutera och resonera kring. Du presenterar det du kommit fram till skriftligen (datorskrivet, Times 12). Du skall även kort kunna redogöra för ditt arbete och ställningstagande inför en mindre grupp. Arbetet ska var inlämnat senast torsdagen den 31/5

Etiska dilemman:


·         Är det rätt med aktiv dödshjälp?
·         Är det etiskt rätt att äta kött?
·         Ska kvinnan bestämma själv huruvida hon vill avsluta graviditeten i förtid dvs. ta bort fostret?
·         Fosterdiagnostik – får man göra abort om det är något fel på barnet? Fel kön?
·         Är alla människor lika värda?
·         Vem ska få bestämma över mitt liv? Utbildning, val av vänner, partner.
·         Vilka plikter medför kärleken? Finns det en gradskillnad i att vara ihop, sambo eller gift?
·         Homosexuellas rätt att adoptera barn?
·         Vad har djuren för rättigheter? Djurförsök. Ska vi äta djur när vi kan äta annat? Jakt?
·         Får vi använda naturens resurser hur mycket vi vill? Vad händer när ”saker” tar slut?
·         Ska Sverige exportera vapen? Till vilka?
·         Ska föräldrar till minderåriga (under 15 år) som begår brott bestraffas?
·         Ska tobak vara tillåtet?
·         Ska alkohol vara tillåtet?
·         Välj ett eget etiskt problem, se till att det är godkänt innan du börjar jobba med det.


Hur ser situationen ut idag? Vilka åsikter finns? Vilka regler/lagar gäller? Har åsikterna förändrats? Hur argumenterar man för sin åsikt/ emot andra sidans åsikter? Ser det olika ut i olika delar av världen? Finns det en skillnad mellan det man säger (etik) och det man gör (moral), dubbelmoral? Kan du knyta an ditt sätt att resonera till någon eller några etiska begrepp, bör man t.ex. tänka på den ”gyllene regeln”? Försök även reflektera över begrepp som empati, samvete, skuld och norm(det som flertalet tycker är rätt). Glöm inte att slutligen ta ställning och motivera detta ställningstagande!
Lycka till! //Eric

G

VG

MVG

Innehåll

·         Beskriver problemets bakgrund förståeligt.
·         Tar med relevant information som de egna resonemangen och slutsatserna bygger på.
·         Får med tankar och åsikter från olika religioner och/eller kulturer.
·         Visar hur tankar och värderingar kan ha förändrats genom historien.

Resonemang

·         Kan formulera det etiska problemet förståeligt.
·         Kan även beskriva andra tankar än sina egna på ett sätt som visar att eleven förstår hur andra resonerar och tänker.
·         Eleven gör en utförlig beskrivning av de olika tankar och åsikter som existerar och visar att denne förstår dessa.

Slutsats

·         Kan se någon konsekvens av sitt ställnings-tagande.
·         Sätter in sin egen slutsats i ett sammanhang och kan diskutera denna utifrån de begrepp som du lärt dig.