Sv7h

Onsdag den 18 april
Radiomanus ska vara klara till idag! Jag har fått tjuvkika på någras och det ser väldigt bra ut! Kul!
Värre är det med skolans inspelningsmöjligheter. Det betyder att fyra grupper jobbar idag i skolan -resterande har fått lov att arbeta tillsammans hemma för att färdigställa ljudinspelningen. Hörlurar´att spela in med kan man låna i skolan. Vi arbetar med ett gratisprogram, som heter audacity och kan tankas ner gratis från nätet. Spela in rösterna, mixtra och lägg in jinglar, musiksnuttar - ja, vad ni nu vill ha i ert radioprogram! Instruktioner finns också att hämta på nätet. Information och tips om hur man spelar in finner ni på denna eminenta sida från Kalmar Universitet! http://moodle.lnu.se/file.php/1/manualer/Audacity2.pdf
  Glöm dock inte att titta på kriterierna i svenska -vilka mål som ska uppnås och hur ni ska visa detta på bästa sätt i ert manus. Tänk också på att de som lyssnar inte har läst boken, dvs ni måste förklara så att den som lyssnar förstår vad det handlar om och vad det är ni pratar om!
   På onsdag den 24 april ska alla radioprogram vara klara! Då ska vi lyssna och njuta! Detta är alltså läxan tills dess! Ni bestämmer själva hur mycket tid ni vill lägga ner och vilken kvalité ni vill nå!

Vakna med The Voice!
Om tekniken fungerar, så ska vi spela in våra radiomanus på onsdag! Det betyder att era radiomanus ska vara färdiga tills dess. Tänk på att fånga publiken och att lyssarna inte har läst samma bok som ni - presentera den så att de kan förstå vad ni pratar om! För övrigt är det bara att använda er fantasi och göra ett intressant program! Ska bli spännande att höra vad ni åstadkommit!
Här nedan finns lokala arbetsplanen med mer information om hur arbetet!



ORDKLASSPROV
Nu är vi färdiga med våra powerpointpresentationer och de finns under adressen http://digitalgrammatik.blogspot.se/. Titta där och lär dig de olika ordklasserna! Fråga också gärna den som gjort powerpointen - den personen är ju expert på sin ordklass!

Idag har ni fått ett repetitionshäfte med rätta själv facit samt en A4 med olika termer ni ska kunna.  Onsdag den 28 mars har vi prov på ordklasser.

BOKCIRKLAR OCH DIGITAL GRAMMATIK

Efter att ha avslutat vårt tema Klassiker ska vi nu ägna oss åt läsande av ungdomsböcker i bokcirklar och åt Digital grammatik
Bokcirklar
Eleverna är indelade i grupper och läser i dessa grupper en gemensam bok. De skriver varsin läslogg under läsandet. Boken ska vara färdigläst till den 21 mars. Då ska vi arbeta vidare med redovisning. Denna gång ska redovsningen ske i form av ett radioprogram. Grupperna ser ut som följer:
Efe, Hasasn, Ebby - läser Trosor med röda rosor
Anton, Calum och Ana - läser Cirkeln
Josefin, Elinor och Oskar - läser Dyk i
Marcus, Fabian, Narin och Linus - läser Kyrkdjävulen
Kim, Sinem ochCalle - läser Svenne
Artjom, Maria och Masoud - läser Pontus 4 stygn i huvudet
Digital grammatik
På fredag börjar vi med Digital Grammatik. Då ska vi lära oss om olika ordklasser och nyttan av att kunna dessa!

FILMANALYS OCH PROV

Visst - internet och all information på nätet kan ju vara bra, MEN det vore ju bra om någon lärde en hur man gör! Försöker själv att lägga ut uppgifter i kalendern, men det fungerar inte som det ska. Dessutom blir det fel när försöker ta bort gamla inlägg. Men skam den som ger sig! Det ska nog lyckas till sist!
  Eftersom halva klassen varit sjuk, har vi blivit något försenade vad gäller filmanalysen. Den ska alltså in onsdag den 8 februari. Som tidigare meddelats är provet onsdag den 15 februari. På fredag den 10 februari repeterar vi allt vi lärt oss.
  Jag ska försöka att lägga upp information på nätet om vad ni ska läsa , annars får ni vanliga papperskopior på detta den 8 februari.
   Se där! Det gick ju att klistra in dokumentet! Riktigt fint ser det ju ut! I alla fall innan jag tryckt på publicera sidan... vem vet vad som ändras i layouten då??? Den som lever får se!

Arbetsområdet Klassiker avslutas med ett prov onsdag den 15 februari.
Till detta ska du kunna:

Р  känna igen utdrag ur följande böcker, veta författarens namn, bokens titel samt ungefärligt utgivningsår:

Miquel de Cervantes: Don Quijote
Daniel Defoe: Robinson Crusoe
Jonathan Swift: Gullivers resor
Alexandre Dumas: Greven av Monte-Cristo
Victor Hugo: Ringaren i Notre Dame
Jules Verne: En världsomsegling under havet

Р  berätta lite levnadshistoria om de ovanstående författarna, vars liv vi pratat om under lektionerna, vad de skrev och när de levde.

Р  förklara följande termers innebörd:
robinsonad                          realist                          klassiker
allegori                                idealist                         satir
pseudonym                         skönlitteratur                facklitteratur
refusera                               motiv

Р  placera in i rätt bok, veta vilka de är samt kombinera följande huvudpersoner:
Robinson Crusoe    Fredag    Don Quijote    Sancho Panza   Rosinante
Riddaren av den sorgliga skepnaden    Gulliver     Lilliputtar
Quasimodo   Esmeralda   Kapten Nemo  Nautilus   Professor Arronax
Dantès   Slottet If    Mercedes




LÄXA TILL ONSDAG DEN 25 JANUARI

Vi läste Gullivers resor. Hann du inte svara på frågorna, så gör klart dessa! Frågorna lyder som så:


1.  Vem skrev om Guliver och när?
2.  Hur har Gulliver hamnat på ön?
3.  Hur upplever Gulliver sin storlek hos Lilleputtarna?
4.  Ge exempel på missöden som de små råkar ut för p.g.a. sin litenhet!
5.  Hur behandlas Gulliver? Varför?
6.  Framställs Lilleputtarna som löjliga någonstans i texten? Var i så fall?
7.  Skildras något elakt? Vad?
8.  Författaren har skrivit en allegori, dvs han skriver om Lilleput, men menar egentligen England. Varför skrev han inte rakt ut vad han tyckte och tänkte om England?
9.  Hur vill Swift få oss att tro att det här har hänt i verkligheten?
10.  Varför heter boken Gullivers resor?

Ta med svaren till nästa lektion!

/Madeleine



Hej alla!

Välkomna tillbaka till en ny termin! Vi börjar med ett nytt arbetsområde: Klassiska äventyr. Idag har vi börjat att bekanta oss med en av världslitteraturens mest kända romaner: Don Qujote. Om ni inte hann göra klart frågorna på texten under lektionen, så är det läxa till onsdag 18 januari. Här kommer frågorna:

1. Sammanfatta i ett par meningar vad kapitlet vi läste handlar om!
2. Beskriv Don Quijote (utseende, egenskaper)
3. Beskriv Sancho Panza (utseende, egenskaper)
4. Don Quijote sägs vara idealist och Sancho Panza realist. Vad innebär det? Förklara!
5. Don Quijote brukar kallas Riddaren av den sorgliga skepnanden. Varför då, tror du?
6. Många filmer och böcker bygger på ett par som är olika till sätt och utseende.
a) Kan du ge något exempel?
b) Varför tror du att författare v äljer att ha ett sådant par som huvudpersoner?
7. Hur är du som person - realist eller idealist? Motivera!

Några av er har inte heller lämnat in Tomten av Rydberg, som var i läxa till sista lektionen förra året. De som har lämnat in är: Efe, Maria, Calum, Marcus, Oscar, Anton, Artjom, Calle, Fabian och Sinem. Övriga lämnar in på onsdag. Har ni inte dikten kvar, googla och välj valfri strof att skriva av och illustrera!